من طبیعی هستم

زیبایی طبیعی بدست آوریم

من طبیعی هستم

زیبایی طبیعی بدست آوریم

7 مزیت شگفت انگیز هیالورونیک اسید

7 مزیت شگفت انگیز هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک، همچنین به عنوان هیالورونان شناخته می شود، یک ماده شفاف و لکه دار است که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شود.


بیشترین مقدار آن در پوست، بافت همبند و چشم شما یافت می شود.


عملکرد اصلی آن حفظ آب است تا بافت های شما به خوبی روان و مرطوب بماند.


اسید هیالورونیک کاربردهای مختلفی دارد. بسیاری از مردم آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند، اما در سرم های موضعی، قطره های چشم و تزریق نیز استفاده می شود.


در اینجا 7 مزیت علمی مصرف اسید هیالورونیک آورده شده است.


1. پوست سالم تر و انعطاف پذیرتر را ارتقا می دهد

مکمل‌های اسید هیالورونیک می‌توانند به پوست شما کمک کنند که انعطاف‌پذیرتر به نظر برسد.


تقریباً نیمی از اسید هیالورونیک در بدن شما در پوست شما وجود دارد، جایی که برای کمک به حفظ رطوبت به آب متصل می شود (منبع معتبر 1).


با این حال، روند طبیعی پیری و قرار گرفتن در معرض مواردی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید، دود تنباکو و آلودگی می تواند میزان آن را در پوست کاهش دهد (منبع 2Trusted، 3Trusted Source).


مصرف مکمل‌های اسید هیالورونیک ممکن است با دادن مقادیر اضافی به بدن برای ترکیب با پوست از این کاهش جلوگیری کند (منبع 4، منبع معتبر 5).


نشان داده شده است که دوزهای ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز برای حداقل یک ماه به طور قابل توجهی رطوبت پوست را افزایش داده و خشکی پوست را در بزرگسالان کاهش می دهد (منبع مورد اعتماد 3).


پوست هیدراته شده همچنین ظاهر چین و چروک ها را کاهش می دهد، که ممکن است توضیح دهد که چرا مطالعات متعدد نشان می دهد که مکمل با آن می تواند پوست را صاف تر نشان دهد (منبع 6، منبع معتبر 7).


وقتی سرم های هیالورونیک اسید روی سطح پوست اعمال می شود، می تواند چین و چروک، قرمزی و درماتیت را کاهش دهد (منبع 8، 9 منبع مطمئن، 10 منبع مطمئن).


حتی برخی از متخصصان پوست، پرکننده‌های اسید هیالورونیک را تزریق می‌کنند تا پوست سفت و جوان به نظر برسد (11 منبع معتبر، 12 منبع معتبر).


2. می تواند به بهبود زخم سرعت بخشد

اسید هیالورونیک نیز نقش کلیدی در بهبود زخم دارد.


این به طور طبیعی در پوست وجود دارد، اما زمانی که آسیبی وجود داشته باشد که نیاز به ترمیم داشته باشد، غلظت آن افزایش می یابد.


اسید هیالورونیک با تنظیم سطح التهاب و ارسال سیگنال به بدن برای ساخت رگ های خونی بیشتر در ناحیه آسیب دیده، به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند (منبع 13، منبع معتبر 14).


نشان داده شده است که استفاده از آن بر روی زخم‌های پوستی باعث کاهش اندازه زخم‌ها و کاهش درد سریع‌تر از دارونما یا عدم درمان می‌شود (15 منبع معتبر، 16 منبع معتبر، 17 منبع معتبر، منبع معتبر 18).


اسید هیالورونیک همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین زمانی که مستقیماً روی زخم‌های باز استفاده می‌شود، می‌تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند.


علاوه بر این، در مبارزه با بیماری لثه، تسریع بهبودی پس از جراحی دندان و از بین بردن زخم هنگام استفاده موضعی در دهان مؤثر است (منبع معتبر 21).


در حالی که تحقیقات بر روی سرم ها و ژل های اسید هیالورونیک امیدوار کننده است، هیچ تحقیقی برای تعیین اینکه آیا مکمل های اسید هیالورونیک می توانند فواید مشابهی را ارائه دهند، انجام نشده است.


با این حال، از آنجایی که مکمل‌های خوراکی سطح اسید هیالورونیک موجود در پوست را افزایش می‌دهند، منطقی است که شک کنیم که ممکن است فوایدی داشته باشند.


3. با روان نگه داشتن استخوان ها، درد مفاصل را تسکین دهید

اسید هیالورونیک همچنین در مفاصل یافت می شود، جایی که فضای بین استخوان های شما را به خوبی روان نگه می دارد (منبع معتبر 22).


هنگامی که مفاصل روغن کاری می شوند، استخوان ها کمتر به یکدیگر ساییده می شوند و باعث ایجاد درد ناراحت کننده می شوند.


مکمل های اسید هیالورونیک برای افرادی که از استئوآرتریت رنج می برند بسیار مفید است، نوعی بیماری دژنراتیو مفصلی که در اثر سایش و پارگی مفاصل در طول زمان ایجاد می شود.


نشان داده شده است که مصرف 80 تا 200 میلی گرم روزانه به مدت حداقل دو ماه به طور قابل توجهی درد زانو را در افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش می دهد، به ویژه در سنین بین 40 تا 70 سال (23 منبع معتبر، 24 منبع معتبر، 25 منبع معتبر، 26 منبع معتبر).


اسید هیالورونیک همچنین می تواند به طور مستقیم به مفاصل برای تسکین درد تزریق شود. با این حال، تجزیه و تحلیل بیش از 12000 بزرگسال تنها کاهش اندکی در درد و خطر بیشتر عوارض جانبی را نشان داد (منبع معتبر 27).


برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیب مکمل‌های اسید هیالورونیک خوراکی با تزریق می‌تواند به افزایش مزایای تسکین درد و افزایش مدت زمان بین تزریق‌ها کمک کند.


4. تسکین علائم رفلاکس اسید

تحقیقات جدید نشان می دهد مکمل های اسید هیالورونیک ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند.


هنگامی که رفلاکس اسید اتفاق می افتد، محتویات معده به سمت گلو برگشته و باعث درد و آسیب به پوشش مری می شود.


اسید هیالورونیک ممکن است به تسکین پوشش آسیب دیده مری و تسریع روند بهبودی کمک کند.


یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که استفاده از مخلوطی از اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات بر روی بافت آسیب دیده گلو به بهبود آن بسیار سریعتر از زمانی که هیچ درمانی استفاده نشده بود کمک کرد (منبع معتبر 29).


مطالعات انسانی نیز فوایدی را نشان داده است.


یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل اسید هیالورونیک و کندرویتین سولفات همراه با یک داروی کاهش دهنده اسید، علائم رفلاکس را 60 درصد بیشتر از مصرف داروهای کاهنده اسید به تنهایی کاهش می دهد (منبع معتبر 30)

5. رفع خشکی چشم و ناراحتی

تقریباً از هر 7 فرد مسن 1 نفر به دلیل کاهش تولید اشک یا تبخیر سریع اشک از علائم خشکی چشم رنج می برند (منبع مورد اعتماد 32).


از آنجایی که اسید هیالورونیک در حفظ رطوبت عالی است، اغلب برای درمان خشکی چشم استفاده می شود.


قطره های چشمی حاوی 0.2-0.4٪ اسید هیالورونیک نشان داده است که علائم خشکی چشم را کاهش داده و سلامت چشم را بهبود می بخشد (33 منبع معتبر، 34 منبع معتبر، 35 منبع معتبر).


لنزهای تماسی حاوی اسید هیالورونیک آهسته رهش نیز به عنوان یک درمان احتمالی برای خشکی چشم در حال توسعه هستند (36Trusted Source، 37Trusted Source).


علاوه بر این، قطره های چشمی اسید هیالورونیک اغلب در طی جراحی چشم برای کاهش التهاب و سرعت بخشیدن به بهبود زخم استفاده می شود (منبع مورد اعتماد 38، منبع معتبر 39).


در حالی که نشان داده شده است که استفاده مستقیم از آنها روی چشم علائم خشکی چشم را کاهش می دهد و سلامت کلی چشم را بهبود می بخشد، مشخص نیست که آیا مکمل های خوراکی اثرات مشابهی دارند یا خیر.


تا به امروز، هیچ مطالعه ای اثرات مکمل های اسید هیالورونیک بر خشکی چشم را مورد بررسی قرار نداده است، اما ممکن است یک حوزه تحقیقاتی آینده باشد.


6. حفظ استحکام استخوان

تحقیقات جدید حیوانی برای بررسی اثرات مکمل های اسید هیالورونیک بر سلامت استخوان آغاز شده است.


دو مطالعه نشان داده‌اند که مکمل‌های اسید هیالورونیک می‌توانند به کاهش سرعت از دست دادن استخوان در موش‌های مبتلا به استئوپنی کمک کنند، مرحله ابتدایی از دست دادن استخوان قبل از پوکی استخوان (40Trusted Source، 41Trusted Source).


مطالعات لوله آزمایش همچنین نشان داده است که دوزهای بالای اسید هیالورونیک می تواند فعالیت استئوبلاست ها، سلول های مسئول ساخت بافت استخوانی جدید را افزایش دهد (42Trusted Source، 43Trusted Source).


در حالی که اثرات آن بر سلامت استخوان انسان هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است، مطالعات اولیه روی حیوانات و لوله آزمایش امیدوارکننده است.


7. می تواند از درد مثانه جلوگیری کند

تقریباً 3 تا 6 درصد از زنان از وضعیتی به نام سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک رنج می برند (منبع مورد اعتماد 44).


این اختلال باعث درد و حساسیت به لمس شکم، همراه با میل شدید و مکرر برای ادرار می شود (منبع معتبر 45).


در حالی که علل سیستیت بینابینی ناشناخته است، اسید هیالورونیک به تسکین درد و تکرر ادرار مرتبط با این بیماری زمانی که مستقیماً از طریق کاتتر وارد مثانه می شود، کمک می کند (46 منبع معتبر، 47 منبع معتبر، 48 منبع معتبر).


مشخص نیست که چرا هیالورونیک اسید به تسکین این علائم کمک می کند، اما محققان فرض می کنند که به ترمیم آسیب به بافت مثانه کمک می کند و آن را به درد کمتر می کند (49 منبع معتبر، 50 منبع معتبر).


مطالعات هنوز مشخص نکرده اند که آیا مکمل های خوراکی اسید هیالورونیک می توانند مقدار آن را در مثانه به اندازه ای افزایش دهند که اثرات مشابهی داشته باشد.


لینک کوتاه: https://b2n.ir/w89055