من طبیعی هستم

زیبایی طبیعی بدست آوریم

من طبیعی هستم

زیبایی طبیعی بدست آوریم

رنگ چشم

هیولای چشم سبز از کجا آمده است؟

اگر پدر و مادر هر دو چشم آبی داشته باشند ، فرزندان چشم آبی دارند. درست یا غلط؟


نادرست این نادر است ، اما والدین چشم آبی که دارای فرزندان چشم قهوه ای هستند ، اتفاق می افتد. چرا؟ خوب ، کار پیچیده ای است ، اما ما می توانیم با این بگوییم که آنچه در مدرسه آموخته اید ، با این فرض که سن شما چند سال است اشتباه است.


چشم انسان در سایه های مختلف و الگوهای پیچیده و منحصر به فرد عنبیه وجود دارد. رنگ چشم از ترکیب دو رنگدانه سیاه و زرد ، ملانین ، در عنبیه تشکیل می شود. اگر در قسمت جلوی عنبیه خود هیچ ملانین ندارید ، چشمان آبی دارید. نسبت فزاینده ای از ملانین زرد ، در ترکیب با ملانین سیاه ، باعث ایجاد سایه هایی از رنگ بین قهوه ای و آبی ، از جمله سبز ، خاکستری و فندقی می شود.


قهوه ای شایع ترین رنگ چشم در سراسر جهان است.


مخلوط کنید

در ابتدا تصور می شد که رنگ چشم یک ویژگی ساده مندلی است که توسط یک ژن تعیین می شود. اما دانش مدرن نشان داده است که رنگ چشم به هیچ وجه ساده نیست.


رنگ چشم یک ویژگی پلی ژنیک است. این توسط چندین ژن و فعل و انفعالات بین آنها تعیین می شود. این همان چیزی است که امکان داشتن دو فرزند چشم قهوه ای را برای دو والدین چشم آبی فراهم می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حداکثر 16 ژن می توانند بر رنگ چشم تأثیر بگذارند. دو ژن مهم OCA2 و HERC2 هستند.


در ساده ترین مدل های رنگ چشم ، دو ژن وجود دارد. برای هر ژن ، دو نسخه به ما ارث می رسد ، یکی از مادران و دیگری از پدر. (این مدل برای توضیح بسیاری از مسائل بسیار ساده است ، اما با اهداف ما مطابقت دارد).


چرا چشم بچه های ما رنگ های مختلفی دارد؟

بیایید بررسی کنیم که چرا یک پدر و مادر چشم آبی (پدر) و یک والد چشم قهوه ای (مادر) و می توانند فرزندان قهوه ای ، سبز و چشم آبی داشته باشند.

برای ژن 1 ، OCA2 ، دو احتمال وجود دارد: قهوه ای یا آبی. نسخه قهوه ای ژن 1 نسبت به نوع آبی غالب است. منظور از غالب این است که اگر حداقل 1 نسخه از دو نسخه شما قهوه ای (Bb) باشد ، در این صورت چشمان قهوه ای خواهید داشت. متخصصان ژنتیک نسخه های مختلف ژن رنگ چشم را به عنوان B برای قهوه ای و b برای آبی نشان می دهند (حرف بزرگ غالب ، حروف کوچک ، مغلوب است). بنابراین چشم های قهوه ای یا Bb یا BB و چشم های آبی bb هستند.


برای ژن 2 ، دو احتمال وجود دارد: سبز یا آبی. رنگ سبز بر رنگ آبی غالب است. چشم های سبز می توانند GG یا Gb باشند ، در حالی که چشم های آبی bb هستند. قهوه ای نسبت به سبز غالب است ، بنابراین اگر نسخه B ژن 1 و نسخه G ژن 2 داشته باشید ، چشم های قهوه ای خواهید داشت.


ترکیبات ژنی احتمالی که می توانند به شما چشم های قهوه ای ، سبز یا آبی بدهند در نمودار نشان داده شده است.


بازگشت به کودکان چشم سبز یا آبی. پدر فقط چون چشمهای آبی دارد می تواند bb bb باشد. از آنجا که مادر چشمان قهوه ای دارد ، می تواند از هر شش گزینه مختلف برخوردار باشد. اما از آنجا که آنها دارای کودکان چشم قهوه ای ، چشم سبز و چشم آبی هستند ، به احتمال زیاد مادر Bb Gb است ، به این معنی که او چشمهای قهوه ای دارد اما ژنهای چشم آبی و سبز را حمل می کند.

چشم کودک شما چه رنگی خواهد بود؟

چگونگی ارث بردن رنگ چشم بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که در روز تصور می شد.


به طور کلی ، به احتمال زیاد برای دو والدین چشم قهوه ای فرزند آبی چشم وجود دارد تا اینکه دو والدین چشم آبی یک فرزند چشم قهوه ای داشته باشند. دلیل این امر این است که ویژگی چشم آبی به طور کلی کمتر مسلط است و می تواند توسط افراد چشم قهوه ای منتقل شود تا زمانی که ژن های رنگ چشم روشن تر مطابقت داشته باشند ، احتمالاً بسیاری از نسل های بعد.


بنابراین ، برای امتحان و روشن کردن موارد ، بیایید در مورد این وضعیت فکر کنیم. ممکن است شخصی با چشم های قهوه ای یک آلل آبی و یک آلل قهوه ای داشته باشد ، بنابراین یک مادر چشم قهوه ای و یک پدر چشم آبی می توانند یک کودک چشم آبی به دنیا بیاورند. حالا در یک آلل سوم سبز مخلوط کنید ، که غالب آبی است ، اما قهوه ای مغلوب است. اگر مادر چشم قهوه ای آلل سبز (bG) را به همراه داشته باشد ، می تواند 50٪ از اوقات آلل سبز را منتقل کند ، بنابراین هنگام ازدواج با آلل آبی پدر ، آنها می توانند یک فرزند چشم سبز داشته باشند.


رنگ چشم بسیار پیچیده تر از توضیحات ما در اینجا است ، و شامل ژن هایی است که میزان رنگدانه در چشم شما را تعیین می کنند ، و همچنین ژن هایی که می توانند حتی آلل های غالب را اصلاح کنند ، اما امیدوارم این موارد برای شما پاک کند.


اگر در مورد رنگ چشم یا به طور کلی  سوال دیگری دارید ، از بینایی سنجی نیومارکت یا چشم پزشک ما در هندرسون سersonال کنید. آنها کاملاً در مورد همه موارد مربوط به چشم و بینایی سنجیده اند.

هنگام آماده شدن برای زایمان ، بیشتر والدین شروع به تعجب می کنند که فرزندشان چه رنگ چشم دارد. اگر شما و همسرتان هر دو رنگ چشم یکسانی داشته باشید ، به احتمال زیاد فرزند شما نیز یکسان خواهد بود ، اما مطمئناً همیشه اینگونه نیست. رنگ چشم کودک توسط ژنتیکی که شما و همسرتان تعیین می کنید تعیین می شود و می تواند به طرق مختلف با یکدیگر ترکیب شود تا نتایج جالبی ایجاد کند.


تغییرات

البته لازم به ذکر است که رنگ چشم نیز با گذشت زمان تغییر می کند. بیشتر نوزادان با چشم های آبی متولد می شوند ، اما سه ماه در جاده ها می توانند به هر تعداد رنگی تبدیل شوند. این به دلیل تولید ملانین است. کمبود ملانین در نوزادان هنگام تولد معمول است و باعث می شود چشم آبی داشته باشند. با گذشت مدتی از تولد کودک ، نور باعث ایجاد ملانین شده و رنگ چشم آنها تغییر می کند. مطمئناً هیچ راهی مطمئن برای شناختن تا زمان تولد کودک وجود ندارد ، اما روش هایی وجود دارد که می تواند تعیین کند چه رنگ چشم غالب است و یا احتمال انتقال آن به فرزند شما چیست.


چگونه کار می کند؟

نوزادان ژنتیک یکسان رنگ چشم را از هر دو والدین - 50٪ از هر یک به ارث می برند. از اینجا ژن ها جهش می کنند و آللی نامیده می شوند. آلل ها انواع جایگزین ژنی هستند که در این حالت وظیفه ایجاد رنگ چشم خاصی به کودک شما را دارند. ژن های آلل به شکل قهوه ای ، آبی یا سبز ، با قهوه ای غالب ، به دنبال آن سبز و آبی کمترین غالب یا آنچه مغلوب نامیده می شود ، وجود دارد.


با توجه به این اطلاعات ، شما می توانید تعیین کنید که چه رنگ چشم در والدین غالب است. ترکیبات زیادی شامل آلل های غالب و مغلوب وجود دارد ، اما شما می توانید یک نمودار تهیه کنید تا به شما در درک ترکیبات احتمالی کودک شما کمک کند. به عنوان مثال ، اگر هر دو والد آلل قهوه ای غالب داشته باشند ، به احتمال زیاد فرزند شما چشمان قهوه ای دارد و اگر یکی از والدین آلل قهوه ای غالب و دیگری آلل آبی مغلوب داشته باشد ، همین حالت را خواهد داشت.


آلل های قهوه ای و سبز همیشه آلل های آبی را از بین می برند ، و قهوه ای غالب ترین است.


آبی همیشه مغلوب خواهد بود. اگر پدر و مادر هر دو آلل آبی داشته باشند ، به احتمال زیاد کودک چشم های آبی خواهد داشت. با این حال ، اگر یکی از والدین چشمان سبز و دیگری آبی داشته باشد ، به احتمال زیاد فرزند شما چشم های سبز خواهد داشت ، زیرا رنگ سبز نسبت به آبی غالب است.

بیایید این را به کلاس علوم برگردانیم. همانطور که قبلاً ذکر شد ، هر انسانی دارای دو نسخه ژن است که هم از مادر و هم از پدر گرفته شده است. هنگامی که دو نسخه غالب باشد ، به آن هموزیگوت می گویند ، که می توانیم آن را "BB" بنویسیم. برعکس ، هنگامی که دو نسخه مغلوب است ، برچسب "bb" یا هتروزیگوت دارد. هنگام دانستن اینکه چه رنگ چشم بین شما و همسرتان غالب است ، باید این واقعیت را بخاطر داشته باشید که ترکیبات این ژن ها وجود دارد و می تواند بر رنگ چشم فرزند شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، وقتی کسی چشمان قهوه ای دارد ، لزوماً به این معنی نیست که ژن های هموزیگوت دارد. ممکن است ترکیبی یا "Bb" داشته باشند که دارای یک آلل قهوه ای غالب و یک آلل آبی مغلوب است. در این حالت چون قهوه ای بر رنگ آبی غالب است ، چشم های قهوه ای خواهند داشت.


در زیر نموداری آورده شده است که نمونه ای از چگونگی تعیین رنگ چشم کودک را نشان می دهد ، با توجه به اینکه می دانید مادر و پدر دقیقاً چه ترکیب ژنی دارند. در این مثال ، خواهیم گفت که مادر چشمان قهوه ای دارد ، اما یک آلل آبی مغلوب از پدرش حمل می کند. پدر در این مثال چشمان آبی دارد و هر دو آلل مغلوب را به همراه دارد. جعبه های سفید ترکیبی از این آلل ها را نشان می دهد که کودک شما می تواند داشته باشد.


لینک کوتاه: yun.ir/vmu3v4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد